Bikecheck donderdag: de nieuwe cannondale F-si

De Cannondale F-Si was naar moderne maatstaven wat gedateerd te noemen, maar Cannondale heeft hem voor de jaargang 2019 voorzien van de nodige updates. We zetten de belangrijkste veranderingen graag even voor je op een rij.

Het frame is 80 gram lichter. Zo zou het frame van het Hi-Mod-topmodel nu nog slechts 900 gram (medium) wegen; het frame van de Balistic-versie klokt af op 1100 gram (medium).

Ondanks het lagere gewicht zou het nieuwe frame toch beter bestand zijn tegen impact van buitenaf, dat komt door het gebruik van nieuwe carbonvezels de zogeheten YS60 en de MR70. De eerste zorgt voor de stijfheid en de stevigheid van het geheel. De 2de zorgt ervoor dat alles nog comfortabel en vergevensgezind aanvoelt.

De geometrie is geïnspireerd op de geometrie van de Scalpel en gaat nog een stapje verder dan de vorige F-Si. De balhoofdhoek is aangepast naar 69 graden en de vorksprong van de nieuwe Lefty 55 millimeter. Dit moet zorgen voor een levendiger stuurgedrag en een grotere wielbasis. De bovenbuis wordt bijna een centimeter langer, maar de reach zelf blijft wel lekker kort (420 millimeter op de medium). Alle maten zijn uitgerust met 29″-wielen, behalve de XS, die is uitgerust met 27,5″-wielen.

Als laatste kunnen we natuurlijk de nieuwe Lefty Ocho niet vergeten. De reden voor de nieuwe Cannondale Lefty Ocho-vork is simpel: gewicht winnen. Zeker in crosscountry is dit zeer belangrijk. Cannondale geeft aan dat er bijna 200 gram werd gewonnen in vergelijking met een Lefty 2.0. De carbon versie van de nieuwkomer zou met een veerweg van 100 millimeter 1446 gram wegen, de aluminium versie 1735 gram.

Scroll to top