Tijdens de cross kun je je niet verstoppen - enkel de sterksten overleven. Dit geldt zeker specialized zijn fietsen. Daarom hebben ze de CruX  gebouwd met één doel voor ogen: het ultieme, no-nonsense crosswapen. Net als bij de Tarmac hebben ze op het frame het Rider First Engineered™ technologie toegepast. Door gebruik te maken van maatspecifieke buizen en carbon layups, stelt deze technologie Specialized in staat om elke framemaat dezelfde rijkarakteristieken mee te geven die ze voor ogen hebben. Bovendien hebben ze hierdoor het frame een stuk lichter weten te maken, een maat 56cm Crux frame weegt nu slechts 900 gram - meer dan 400 gram lichter dan het vorige frameset. Een licht en stijf frame moet ook comfortabel zijn. Daarom combineert de nieuwe CruX stijfheid met net dat beetje comfort op de juiste plaatsen. Zo hebben ze bijvoorbeeld de zadelpenklem twee centimeter lager geplaatst, waardoor de zadelpen net wat meer kan meegeven bij grote impacts. Cyclocross-wedstrijden worden vaak gewonnen in de bochten. Daarom hebben ze de CruX een cross-specifieke geometrie meegegeven. Het lage bottom bracket en de scherpe voorzijde zorgen voor extra stabiliteit én wendbaarheid. De bovenbuis is aan de onderzijde afgevlakt, zodat de fiets makkelijk op de schouder is te dragen. Om modder zo efficiënt mogelijk af te voeren, biedt het frame bij 33mm banden aan alle kanten acht millimeter extra ruimte. Een lichte fiets is te gek, maar als er 5 kilo modder aan je frame kleeft, heb je er weinig aan.

Scroll to top