Specialized zijn S-Works Tarmac is de perfecte fiets om een grote ronde mee te winnen, maar de kans is groot dat je komende zomer niet in Frankrijk om de gele trui aan het strijden bent.

Wanneer je echter op zoek bent naar een fiets om de concurrentie tijdens een trainingsrit of lokale wedstrijd het nakijken te geven, is de nieuwe Tarmac een uitstekende keuze. Om een gewicht van ongeveer 950 gram te bereiken heeft Specialized gebruik gemaakt van geavanceerde optimalisatie software uit de ruimtevaartindustrie. Hiermee hebben ze de layup van de FACT 10r carbonvezels naar een ongekend hoog niveau weten te tillen. Dankzij deze geavanceerde technieken hebben ze bijna 200 gram aan gewicht kunnen besparen. Je leest het goed: een frame dat maar liefst 20% lichter is geworden - het perfecte recept om een nieuw PR te pakken op die ene heuvel.

Vervolgens heeft Specialized voortgeborduurd op het Rider-First Engineered™ technologie, zodat de nieuwe Tarmac op de juiste plaats stijf en comfortabel is. Bovendien hebben ze de geometrie bijgeschaafd, aan de hand van talloze Retül datapunten van hun profrenners. Hierdoor hebben ze een Performance Road geometrie kunnen ontwikkelen die de perfecte combinatie biedt tussen messcherpe stuureigenschappen en efficiënte krachtoverbrenging.

Hoewel een stijf frame hierbij enorm helpt, is het ook belangrijk om op de juiste plekken enige flexibiliteit in het frame te verwerken. Daarom hebben ze een zadelpen ontworpen die in de bovenste 120mm enigszins meegeeft. Bovendien hebben ze de staande achterbrug verlaagd en de vorm van de zadelbuis aangepast. De nieuwe Tarmac biedt ruimte aan 30mm brede banden, wat zich vertaalt in 28mm Turbo Cotton banden op een Roval SLX 24 velg. Hierdoor kun je met lagere bandenspanning rijden, wat de rolweerstand, de grip en het comfort ten goede komt. Deze verbeteringen houden het pure race-karakter van de Tarmac vanzelfsprekend intact, maar bieden wel enige verlichting bij slechte wegen. Je zult Specialized tijdens je volgende lange rit dankbaar zijn.

Allemaal mooi meegenomen, maar ze weten dat aerodynamica de belangrijkste component is in het sneller maken van een fiets. De profrenners van Bora-Hansgrohe en Team Quick Step Floors zijn nu bovendien enorm veeleisend op het gebied van aerodynamica. Daarom stelden ze zich als doel om op zoek te gaan naar ‘gratis‘ aerodynamische winst: Het lage gewicht en de uitgebalanceerde rijeigenschappen moesten absoluut intact blijven. Gedurende een ontwerpproces van zes maanden ontdekten ze een aantal punten waar ze deze ‘gratis‘ winst konden behalen: een nieuwe vorm van de voorvork, verlaagde staande achterbrug met aerodynamische buizen en een d-vormige zadelpen en zadelbuis. Het resultaat? Een fiets die over 40 kilometer circa 45 seconden sneller is dan andere lichtgewicht fietsen in dezelfde categorie. Belangrijke tijdwinst wanneer je het voortrazende peloton voor probeert te blijven. 

Scroll to top