Herstellen van het zomerseizoen in de winter?

Blijven fietsen in de winter is uitdaging nummer 1, anders qua kleding, weer en omstandigheden. Maar wanneer je dan toch volle bak aan het trainen gaat, hou dan ook rekening met het herstel. Herstellen in de winter? is dat anders?

Niet alleen het fietsen is in de winter anders

In de winter fiets je sowieso anders dan in de zomer, je bent al veel energie nodig om warm te blijven. En die energie gaat dan niet in je benen zitten waardoor je lekker hard kan rondtrappen. Eigenlijk moet je het zo zien dat je in de winter blijft fietsen zodat je in het voorjaar met een lekkere basis begint.

Veel fietsers zien de winter ook als een rust periode om in het seizoen weer te kunnen pieken. In deze periode kan je prima aan je gewicht werken. Zorg dat je minder calorie├źn binnen krijgt dan dat verbrand worden. De winter de ideale periode dit te doen. In het voorjaar ga je weer fanatiek aan het trainen en ben je je energie nodig voor de trainingen. Eigenlijk kost het dan teveel energie als je dan ook nog die kilo's kwijt moet, focus op 1 ding.

Ook is het zo dat iedereen op zijn eigen manier herstelt van een training, neem de juiste voeding en voldoende rust. Dit alles heeft ook te maken met hoe zwaar je training was en ben je heel diep gegaan? De hersteltijd kan van 1 dag tot 4 dagen duren, voor iedereen anders. Van rustig aan doen gaat je conditie echt niet ineens weg! Een goed sporthorloge kan in zulke situaties ook advies geven, deze houd je hartslag in de gaten en laat zien hoeveel je traint en in welke mate.

Denk na een zware training aan je voeding, iets wat je lichaam makkelijk opneemt en verteerbaar is. Bijvoorbeeld, brood met zoet beleg, bananen, aardappelen, rijst of pasta, eiwithoudende drank (hersteldrank) en gewoon vocht. Je energie is weer op level binnen 2 dagen.

Kan je niet meer fatsoenlijk van de wc komen

En dan heb je ook nog de spierpijn, de eerste dag denk je oooh dat valt mee, en dan de dag erop kan je niet meer fatsoenlijk van de wc komen. Je spieren zijn als het ware een beetje kapot en zitten vol met afvalstoffen. Deze hebben tijd nodig te herstellen. Blijven bewegen is altijd goed, en niet forceren. Je kan na verloop van tijd de spierpijn er weer uit sporten, maar geef je spieren de ruimte om te kunnen herstellen (of maak een hersteltraining).

Wanneer je werkt met trainingsschema's let er dan goed op dat je dit goed opbouwt, pieken op het juiste moment en zeker niet te vroeg. Variatie is ook een toverwoord als je het heb over trainen, verschillende trainingsprikkels waar je lichaam op reageert. En dat je spieren als het ware elke keer weer verrast worden, goh wat gaan we nu doen.

Over het geheel genomen is het dus zo dat de winter een tijd is waar we 'even' doorheen moeten (althans dat voelt vaak zo), en dan kunnen we weer knallen in het voorjaar/zomer.

 

Scroll naar boven