Hoe overleef ik een Wintermarathon

In ons vorige blog hebben we het gehad over de voorbereidingen die je zou moet treffen bij het rijden van een marathon. Nu gaan we het hier hebben over hoe je een marathon overleeft... blijven fietsen!) En waar moet je aan denken, en zeker niet vergeten.

Hoe je een marathon overleeft... blijven fietsen!)

Allereerst heb je ervoor gezorgd dat je materiaal op orde is. Je fiets is netjes onderhouden, gesmeerd en goed afgesteld. Hier mag het niet aan liggen. Natuurlijk is het van belang dat het materiaal oké is, wat zeker niet vergeten mag worden is dat het tussen de oren ook goed moet zitten. Je leeft hier al een hele tijd naar toe, en er moeten verder geen verrassingen komen. Als je ergens nog met je hoofd bezig bent leidt dit je af van je oorspronkelijke doel. Sluit dingen uit, ga dingen na zodat je je hier geen zorgen meer over hoeft te maken. In je hoofd is het fris en fruitig! Volledige focus op je marathon!

Zorg dan ook dat je in de periode voor de marathon voldoende slaapt, dit zorgt ervoor dat je fit in je hoofd en lichaam bent. Waardoor je concentratie- en uithoudingsvermogen top zijn.

Je hebt natuurlijk extra materiaal meegenomen, in je zadeltas of in een gereedschaps- bidon al dan niet in je rugzak. Je moet dan denken aan een tool voor het vastdraaien van los gerammelde onderdelen, een missing link voor als je ketting knapt, extra remblokken. Een of twee nieuwe binnenbanden en een plaksetje, lucht (in een patroon of pomp), derailleurpad (is niet universeel).

Verlichting op je fiets, en op je helm

De start van zo'n lange tocht is vaak s'ochtends vroeg, het zou dus nog wel eens kunnen dat je verlichting nodig bent. Verlichting op je fiets, en op je helm. Heb alles voor de tijd opgeladen en/of neem extra accu's batterijen mee zodat je niet in het donker komt te staan.

Ook heb je je van tevoren verdiept in de route (zeker als je in het buitenland fietst), en de keus gemaakt met welke banden je gaat rijden. Heb je juist veel profiel nodig, of zijn er rotsblokken waardoor er aan de zijwangen van de band ook meer profiel moet zitten. Verdiep je hierin, en maak de juiste keus, dit voorkomt teleurstelling.

Als het goed is heb je tijdens je training al geëxperimenteerd met voeding. Je weet wat je lichaam kan verdragen en wat het nodig heeft goed te blijven functioneren. Neem voldoende mee, liever teveel dan tekort te komen en daar halverwege achter komen.

Het is dan ook handig bij zulke afstanden een rugzakje mee te nemen. Er zijn rugzakken waar je ook drinken in kan doen, zgn Camelbags. En meestal is daar ook ruimte genoeg voor extra voeding, of je stopt daar je extra fietsmateriaal in. En wanneer je aan het fietsen bent zit deze rugzak zo dat je er geen last van hebt.

Je kan natuurlijk ook supporters meenemen die je ergens halverwege neer zet met extra's... waar je op dat moment behoeft aan hebt. Het is een heel geregeld, maar beter mee verlegen dan om verlegen zullen we maar zeggen.

Wij zijn benieuwd waar jou uitdaging ligt en hoe je die aangaat. Mocht je nog vragen hebben dan horen we dat graag.

En anders wensen we je al veel succes!

Scroll to top