Specialized is helemaal weg van zijn full-suspension Epic FSR, maar voor het cross country racen blijft de hardtail natuurlijk enorm belangrijk. Daarom heeft Specialized zijn XC lineup op dieet gezet, zijn ze met een blanco vel begonnen en hebben ze de allerlichtste mountainbike ooit gemaakt - de S-Works Epic Hardtail.

Cross country parcoursen worden tegenwoordig almaar technischer. Daarom heeft Specialized een beetje 'trail DNA' aan de beproefde XC geometrie toegevoegd. Dit vertaalt zich in een langere bovenbuis, een iets kortere balhoofdbuis en een minder steile vorkhoek. Samen zorgt dit voor veel meer stabiliteit tijdens het afdalen - uiteraard zonder in te leveren aan efficiëntie tijdens het klimmen. Behalve de geometrie heeft Specialized ook het gewicht onder handen genomen, hoewel dat makkelijker is gezegd dan gedaan. Hoe maak je een licht frame nóg lichter?

Tot voor kort waren er eigenlijk twee manieren om een frame lichter te maken - minder materiaal gebruiken, of carbonvezels van een hogere kwaliteit (lees: sterkere vezels) gebruiken. De eerste optie is eigenlijk nooit een goede oplossing, omdat dit bijna altijd ten koste gaat van stijfheid en sterkte. En hoewel Specialized de tweede optie wel heeft gebruikt, was Specialized er van overtuigd dat er nog meer gewicht kon worden bespaard. Uiteindelijk bleek het geheim te liggen in de manier waarop het carbon in het frame wordt verwerkt: de carbon layup.

Dankzij Specialized zijn Rider-First Engineered™ frame technologie is elke framemaat van de Epic Hardtail individueel ontworpen. Aan de hand van honderden uren aan testdata is elke maat precies afgestemd op de krachten die het frame tijdens een rit te verwerken krijgt. Hierdoor is elke rijder verzekert van de perfecte balans tussen stijfheid, gewicht en wendbaarheid - ongeacht of je een maat Small of een Extra-Large nodig hebt.

Door uitvoerig onderzoek naar de verschillende carbon layups die bij Specialized zijn Rider-First Engineered™ komen kijken, is Specialized er bovendien in geslaagd om efficiënter van het carbon gebruik te maken. Elk frame bestaat nu uit een omvangrijke puzzel van complex gesneden carbonweefsels, waardoor het carbon bij ingewikkelde zones minder overlapt. Deze precisietechniek leidt niet alleen tot lichtere frames, maar creëert bovendien ook sterkere verbindingen en significant betere stijfheidswaarden. Ten slotte heeft Specialized deze gewichtsbesparingen nog verder weten door te voeren dankzij het gebruik van speciale ballistische carbonvezels, afkomstig uit de Japanse defensie-industrie. Waar hebben al deze technische innovaties toe geleidt? Een frame dat in de maat Large lichter is dan 900 gram - hetzelfde gewicht als een gevulde bidon.

Scroll to top