Met talloze WK titels, Olympische medailles en Cape Epic overwinningen op zak, kun je je afvragen of de Epic eigenlijk wel kan worden verbeterd. Het antwoord is eenvoudig: dankzij een compleet nieuwe geometrie, nieuw Brain systeem en verbeterde carbon layup, hebben we van een razendsnelle straaljager een ware raket kunnen maken: Maak kennis met de nieuwe S-Works Epic - de snelste XC mountainbike ter wereld.

Wedstrijdparcoursen zijn de afgelopen jaren flink veranderd: Ze worden al maar technischer, steiler en uitdagender. Daar zou je best een beetje bang van kunnen worden, maar Specialized zag het vooral als een uitdaging om iets heel bijzonders te maken - iets waar zowel World Cup atleten als gewone cross country rijders de vruchten van kunnen plukken. Specialized heeft kritisch gekeken naar alle onderdelen die invloed hebben op het rijgedrag: Balhoofdhoek, reach, stack, lengte van de achterbrug, offset van de voorvork en ga zo maar door. Meer reach zorgt voor een stabielere en comfortabele fiets, zeker bij hogere snelheden. Dropper posts? Ja hoor, die passen gewoon - niet alleen de short-travel XC opties, maar dankzij de 30.9mm zadelbuis kun je gewoon een full-length dropper post monteren. Balhoofdhoek? Die heeft Specialized iets minder steil gemaakt, maar dankzij een custom 42mm offset van de voorvork blijft de fiets wendbaar genoeg voor krappe bochten.

Vervolgens richtte Specialized zich op de vernieuwde Brain technologie: Brain 2.0. Het Brain-systeem heeft Specialized zijn kijk op veersystemen voorgoed veranderd: De technologie lag aan de basis voor talloze overwinningen en geldt nog altijd als een van de meest innovatieve producten op de markt. Toch was Specialized er van overtuigd dat het nog beter kon. Door de Brain dichter op de achteras te plaatsen is de demper nog gevoeliger geworden. Na talloze uren met het RockShox team is de nieuwe Brain meer dan een simpele upgrade: Het is een compleet nieuw systeem. Het reageert nog soepeler op het terrein en biedt veel consistentere dempingprestaties. Bovendien heeft Specialized de olieleiding in de achterbrug kunnen verwerken, waardoor de oliestroom wordt verbeterd en de fiets er een stuk strakker uitziet.

Het frame van de nieuwe Epic is bovendien significant stijver geworden. Door Specialized zijn Rider-First Engineered™ aanpak kon Specialized de complexe carbonpatronen precies op de juiste plek aanbrengen, waardoor het frame niet alleen lichter en stijver wordt, maar ook betere rijeigenschappen meekrijgt - ongeacht de framemaat.

Verbeterde stijfheid, Brain technologie en een vernieuwde geometrie zijn mooi meegenomen, maar we horen je denken: “Hoe zit het met het gewicht?“ Goede vraag. Specialized heeft als doel om de snelste XC mountainbike ooit te maken, dus een zo laag mogelijk gewicht stond hoog op hun prioriteitenlijst. Door te kiezen voor een efficiënte layup, cleane interne kabelvoering en geoptimaliseerde torsieprofielen is het Specialized gelukt: Ten opzichte van de vorige Epic hebben we maar liefst 350 gram gewichtsbesparing kunnen boeken.

Scroll to top