Marathons en toertochten fietsen

Deze tijd van het jaar is het lastig trainen. Het slechte weer met regen, vreselijke wind, kou en als je gelukt heb een fijne bak sneeuw. Allemaal elementen die ervoor zorgen dat je lekker s’ochtends in bed blijft liggen… het is tenslotte zo lekker warm onder de dekens! Maar… wanneer je wat op de planning hebt staan is het meer een stok achter de deur wel te gaan. En spreek af met vrienden, dan is afbellen een stuk lastiger, of vertel thuis een avond van tevoren dat je wil gaan. Zij geven je de laatste zet! Je bent toch geen afhaker?!

Je goed aan te kleden (de juiste kleding is een must), het is een investering waar je jarenlang plezier van hebt! En dus zeker de moeite waard. De juiste lagen over elkaar, bouw dit op naar gelang jij het koud hebt. Denk ook aan een helmmuts, handschoenen, de juiste sokken in je schoenen met eventueel overschoenen.

Het is de tijd van de toertochten. Lange toertochten… In de buurt worden een heleboel leuke evenementen georganiseerd. Tochten van 100 km zijn geen uitzondering, je hebt ze zelfs van 200 km! Ja, het is wel zo dat je hier voor moet trainen, dus kom je bed uit en ga ervoor. Wanneer je dit niet doet dan kom je op de dag zelf de man met de hamer tegen, en heb je spijt dat je niet eerder actie hebt genomen. Maar dat is natuurlijk alleen lichamelijk. Het juiste materiaal zorgt er ook voor dat je de finish gaat halen.

Je fiets moet zeker op en top zijn als je aan de start staat. Bekijk dit niet een dag van tevoren… stress slaat toe. Banden met de juiste grip, eventueel bij slecht weer een spatbordje (voor jezelf een goede regenjas), heb je reserve materiaal bij je?, en hoe staat het met de ketting en cassette? Of is het wellicht handig als je van tevoren je fiets nog even een beurt geeft, dan weet je zeker dat alles tip top in orde is. Aan de fiets kan het dan niet meer liggen.

Dan krijg je ook nog de vraag?! Heb je genoeg voeding bij je. Waarschijnlijk is er onderweg genoeg te krijgen bij de verzorgingsposten, maar daar kan je niet vanuit gaan. Zorg dat je zelf altijd wat bij je hebt. Dit kan variƫren van krentenbollen, wine-gums tot gelletjes en andere sportvoeding. In je bidon sportdrank. Het is handig dit bij trainingen te testen. Waar doe je het goed op, er zijn verschillende soorten voeding, verschillende merken, dus test en maak je keus. Smaken verschillen!

Wanneer je voorgaande punten onder controle hebt kan je met een gerust hart aan je toertocht gaan beginnen. Je hebt niet alles in de hand (het weer onder andere), maar dat wat je kon doen heb je gedaan, dus kom maar op met die tochten. Wij wensen je succes, maar vooral ook veel plezier en geniet van die prachtige omgeving!

 

Scroll to top