KokkieBikes Wintermarathon tips en tricks.

Wintermarathon

Veel mensen praten graag over het feit dat ze een marathon gaan fietsen. Een flink aantal kilometers afzien op de mountainbike, onverhard terrein, blubber en vaak slechter weer (alsof het nog niet genoeg is). Een marathon is een mountainbike wedstrijd/toertocht van 100+ kilometer, er zijn er zelfs van 200+ kilometers. Mocht je dit nog niet genoeg vinden dan kan je ook deelnemen aan wedstrijden van 6, 12 en 24 uur.

Een flink aantal kilometers afzien op de mountainbike

In de winter is het vooral fijn een doel te hebben om voor te trainen, en zo'n marathon is voor de meeste mensen een echte uitdaging. Toch is het voor veel mensen lastig om met slechter weer te fietsen, te trainen en de deur uit te gaan. Hoe fijn is het dan toch dat je een stok achter de deur hebt waarom je dan toch moet fietsen, want deze kilometers fiets je niet zomaar, daar moet je wel serieus voor trainen. Wanneer je met fietsmaten afspreekt is het zeker makkelijker te gaan, want een training missen?! Je bent toch geen mietje? Als je niet traint weet je zeker dat je deze uitdaging niet gaat halen. Dus je doel is gezet, weg met de smoesjes en gaan met die banaan. Kilometers/hoogtemeters maken!

Ga een planning maken, trainingsschema's voorbereiden, fietsdagen inplannen (het is fijn als het thuisfront ook meeleeft en achter je doel staat). Kijk ook goed naar je materiaal, op je fiets moet het allemaal gebeuren dus onderhoud het goed... met liefde, moet er nog wat aan verandert/verbeterd worden of fiets je zo perfect. Wees kritisch, en vraag wellicht aan anderen die dit al eens eerder gedaan hebben wat je kan verwachten en hoe zij dit ervaren hebben. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden, van andermans ervaringen kan je zeker leren.

Van andermans ervaringen kan je zeker leren

Kleding is ook iets waar je over na moet denken, wat trek ik aan, niet teveel en zeker niet te weinig. Zorg voor de juiste lagen, en graag winddicht bij koude temperaturen. Kleding is voor iedereen persoonlijk maar zeker erg belangrijk. Je wil deze uitdaging halen, en niet hoeven afhaken omdat je je kleding niet op orde hebt. Goede kleding is meestal erg prijzig, maar aan de andere kant... je hebt er ook jarenlang plezier van, en waarschijnlijk denk je na die tijd... oooh die broek had ik al veel eerder moeten hebben.

Met voeding kan je tijdens een training goed oefenen. Er zijn verschillende merken op de markt, maar zoals met zoveel, smaken verschillen. Sommige merken vallen zwaar en dan krijg je last van je maag. Test dit ook tijdens de trainingen, en neem voldoende tot je en kijk wat het doet. Onderweg bij de tussenstops zal ook het een en ander klaar liggen, maar neem zeker zelf voldoende mee, je kan hier niet op rekenen.

Gaan er nog supporters mee? Deze zou je ergens kunnen stationeren voor extra voeding, vocht en eventueel droge kleding. Wanneer zij er toch staan maak er gebruik van, scheelt een heleboel gewicht, en het is toch ook fijn even een aanmoediging te krijgen en nieuwe energie op te doen.

Er is veel waar je aan moet denken bij de voorbereiding van zo'n tocht, maar laat je zeker niet ontmoedigen. En ga ervoor. Mocht je nog vragen hebben over het een of ander schroom niet en neem contact met ons op. We helpen je graag!

Scroll naar boven